بسمه تعالی

سه بیانیه از آیت الله صادقی تهرانی درباره فرق صوفیه خصوصا فرقه گنابادی در اینترنت منتشر شده است . یکی از این سه بیانیه در ردّ اعمال و عقایدِ خلاف کتاب و سنت تمام فرقه های صوفیه صادر شده است اما دو بیانیه ی دیگر متأسفانه در اینترنت متمسّک گروه های مختلف تصوف برای نشر عقایدشان قرار گرفته و این در حالی است که هیچ یک از این دو بیانیه مهر تاییدی بر اعمال و افکار فرق صوفیه نمی باشد بلکه به صورت کنایه ، به انحرافات فرق صوفیه در آن اشاره شده است :


بیانیه اول (نامه ای به یکی از پیروان فرقه صوفیه گنابادی)


بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیز جناب آقای ... (دامت افاضاته)
مرقومه جناب عالی پیرامون فرقه اسلامی گنابادی رسید. بنده در طول سالیان دراز  با اینان بویژه آقای گنابادی در تماس بوده ام بگونه ای که ایشان خود را از مقلدین حقیر می دانستند.  بنده در احکام اصلی و فرعی این فرقه انحرافی ندیدم که موجب کفر و نفاق آنان شود و ما حتی وهابیان را که دارای انحرافات زیادی در بعد عقیده و احکام دارند، هرگز نسبت کفر نمی دهیم. آری چنانکه در شیعیان نیز احیانا با افراط و تفریط هایی در عقاید شان مشاهده می شود. مع الوصف آنان منتسب به کفر نمی شوند. وحدت اسلامی در ساحتی وسیع موجب آن است که حتی منافقان را کافر نمی داند تا چه رسد به این گونه شیعیان. علی هذا تعدّی به آنان خود از تعدّیات ضد اسلامی و مخالف عدالت است و اگر بنا باشد هر گروهی از شیعیان یا اهل سنت یکدیگر را کافر بدانند. بنابراین هرگز مسلمانی یافت نمی شود. خدا به ما نظر اسلامی وسیع و بی شائبه عنایت فرماید.
والسلام علی اخواننا المومنین
قم- جامعه علوم القران
محمد صادقی اصفهانی المشتهر بالطهرانی
۱۳۸۷/۲/۱۱
چند تکته درباره این بیانیه حائز اهمیت است :
۱- این بیانیه بدون مهر آیت الله صادقی تهرانی در اینترنت منتشر شده است که این مهری است بر تضعیف و تشکیک صحت متن بیانیه ، که آیا آیت الله صادقی تهرانی دقیقا همین عبارات را بیان کرده اند یا اینکه منتشر کنندگان این بیانیه در متن آن دخل و تصرف کرده اند.
۲- حتی اگر متن بیانیه دقیقا همان عبارات آیت الله صادقی تهرانی باشد هرگز مهر تاییدی بر منحرف نبودن فرق صوفیه نیست چون ایشان هرگز نگفتند که این فرقه انحرافی ندارند بلکه گفتند (در احکام اصلی و فرعی این فرقه انحرافی ندیدم که موجب کفر و نفاق آنان شود) که این عبارت بدین معناست که این فرقه دارای انحراف هستند فقط انحراف اینان در حد کفر نیست و جالب اینجاست که با مفایسه صوفیه با انحرافات فرقه وهابیت و شیعه گوشزد می کنند که فرق وهابیت ، شیعه و صوفیه هر سه دارای انحرافاتی هستند اما این انحرافات در حد تکفیر نیست.


بیانیه دوم (حمایت مراجع عظام تقلید و پیشوایان بزرگ عالم تشیع از درویشان خصوصاً صوفیان گنابادی)


اختصاصی اینساید آف ایران : حمایت آقایان آیات عظام مراجع تقلید جناب اسدالله بیات زنجانی، جناب سیدعلی دستغیب شیرازی، جناب محمد صادقی طهرانی از متصوفه و دراویش پیرو سلسله نعمت اللهی گنابادی و تقبیح اعمال ارباب جور و ظلم در هتک حقوق مسلم درویشان و تخریب مراکز عبادی و حسینیه های آنان.
انتشار یافته توسط :
•    انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران
•    مرکز بین المللی حمایت از حقوق درویشان در ایران
•    کمیته بین المللی حمایت از حقوق درویشان و دانشجویان در ایران
در راستای تداوم فشار بر اقلیتهای مذهبی در ایران و افزایش فشارهای افسار گسیخته بر پیروان مکاتب تصوف و عرفان در ایران خصوصاً درویشان سلسله نعمت اللهی گنابادی ، سه تن از آقایان آیات عظام مراجع تقلید جنابان اسدالله بیات زنجانی، سیدعلی دستغیب شیرازی، محمد صادقی طهرانی از متصوفه و درویشان پیرو سلسله نعمت اللهی گنابادی حمایت نموده و اعمال ارباب جور و ظلم ،در هتک حقوق مسلم درویشان و تخریب مراکز عبادی و حسینیه های آنان را تقبیح فرمودند.
متنی که در مورخ ۱۳ آبان ۱۳۸۹به امضاء آقایان مراجع عظام تقلید رسیده است به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
خداوند سبحان در این کلام همام محور اصلی همه دستورات اسلامی را به وضوح بیان فرموده و رعایت اعتدال را در گفتار و رفتار و پندار سرمایه سعادت برشمرده و عدالت را نشانه ایمان و محور تقوای الهی دانسته و اهل ایمان را به رعایت آن سفارش اکید فرموده و خروج از عدالت را مایه سقوط انسان به حضیض حیوانیت و قرار گرفتن در سراشیبی دوزخ می داند.
برعلماء عاملین که مصداق « إنَّما یَخشى الله مِن عبادِهِ العُلماء» می باشند فرض و واجب عینی است که در مقابل تجاوز و تعدی تجاوزکاران سکوت نکرده و منادی ندای « ‏اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» باشند.
لهذا از آنجا که مدت مدیدی است که برادران عارف و فقرای نعمت اللهی گنابادی که همگی از مخلصین به ولایت ائمه اطهار علیهم السلام و شیعیان آن بزرگواران می باشند و افتخار پیروی از مذهب حقۀ اثنی عشریه را دارند بی رحمانه مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته اند و بار اتهامات گوناگون عقیدتی را صبورانه و با حلم و بردباری به دوش کشیده و برای آنکه شق عصای مسلمین نگردد همه سختی ها را به جان خریده و دم بر نیاورده اند و با رفتار کریمانه خود ثابت نموده اند که پایبند به شعائر الهی و دستورات قرآن مجیدند.
این همه تعدی و تجاوز و تخریب حسینیه ها و اماکن مقدسه که متعلق به این گروه از برادران شیعی ما بوده همه مصداق بارز « فإن بغت إحداهما على الأخرى» می باشند که بر همه علماء اسلام فرض و واجب است که در مقابل این تعدیات سکوت نکنند و حدیث پیامبر اکرم اسلام (ص) را مورد توجه قرار دهند که فرمود : « من سمع رجلا منادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم»
و از آنجا که علما بزرگ در قرون متوالی نظیر علامه کبیر شیخ جعفر کاشف العطاء سید بحر العلوم ، ملا عبدالصمد همدانی ، علامه شیخ محمد حسین آل کاشف العطاء ، مرحوم سید مهدی درچه ای ، مرحوم امام خمینی ، مرحوم علامه طلاطبایی ، مرحوم آیت الله منتظری و مرحوم علامه شهید مرتضی مطری قدس سراهم رویه این گروه از شیعیان را تصریحاً و تلویحاً مورد تأیید قرار داده اند و هرگز انحرافی در عقیده و عمل از ایشان دیده نشده لذا اینجانبان امضاء کنندگان این بیانیه برای عمل به وظیفۀ شرعی « فللعالم أن یظهر علمه » اعلام می داریم که تعدی به آنان و تخریب اماکن مذهبی و حسینیه های فقرای نعمت اللهی گنابادی مخالف صریح دستورات شرع مبین اسلام و قطعاً حرام می باشد.
بعلاوه اگر بنا باشد هر گروهی از شیعیان یا اهل سنت یکدیگر را تکفیر کنند هرگز مسلمانی یافت نخواهد شد و لذا لازم است چنانچه اختلافی هم بین فرق مختلفه مسلمین موجود باشد بر اساس جدال احسن رفتار نموده تا انشاءالله اختلاف برطرف گردد.
در پایان از دست اندرکاران و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی و عقلاء قوم می خواهیم که اکیداً جلوی تحرکات اشخاص تندرو و جاهل را بگیرند و فرمایش نبی اکرم اسلام (ص) را مدر نظر قرار دهند که فرمود : « قصم ظهری رجلان عالم متهتک وجاهل متنسک» و نگذارند که خدای ناخواسته محیط اسلامی رنگ و بوی فضای جاهلیت به خود بگیرد و آنگونه که حضرت علی (ع) آن فضا را توصیف فرموده اند : « بأَرْض عالِمُهْا مُلْجَمٌ وجاهِلُها مُکرَمٌ» گردد.
امیدواریم خدا را در نظر گرفته و نگذارند که عده ای مغرض با تحمیل نظر خود بر جامعه و جنجال های تبلیغاتی حقیقت را بپوشانند و امر را بر عموم مشتبه سازند « فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله و اولئک هم اولواالباب»
والسلام علی من اتبع الهدی و رحمة الله و برکاته
اسدالله بیات زنجانی – سید علی محمد دستغیب شیرازی – محمد صادقی طهرانی


گزیده ای از حمایت صریح بزرگان شجاع و مستقل حوزه ، مراجع جلیل القدر تشیع از پیروان طریقت نعمت اللهی گنابادی


بسمه تعالی
فِرَق مختلف دراویش مسلمان و شیعه هستند حسب شهادت و گواهی خودشان ... اما بعضی از افراد حاضر نیستند شما را که به گفته خودتان از مخلصین به ولایت ائمه اطهار ع هستید و افتخار پیروی از مذهب حقه اثناعشری را دارید یعنی شما فقرای نعمت اللهی گنابادی حتی از مسلمانان قلمداد کنند.
خلاصه با آنچه گذشت عرض میشود که حسب ظاهر شما و امثال شما در جمهوریت اسلامی ایران در مصونیت کامل میباشید و تعرض به شما و حسینیه شما بدون مدرک صحیح، پیگرد قانونی دارد.
و السلام
سیدعلی محمد دستغیب


بسمه تعالی
با توجه به توضیحات فوق الذکر که معلوم میشود عقاید ایشان ( دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی) مخالف قرآن و سنت قطعیه نیست ، لذا اذیت و آزار و تخریب اماکن آنها حرام است.
محمد صادقی تهرانی


بسمه تعالی
باتوجه به این که ملاک در اسلامیت و حفظ دماء و اموال و اعراضِ افراد، اقرار و اعتراف آنان است؛ و این افراد (دروایش سلسله نعمت اللهی گنابادی) با صراحت اقرار و اعتراف به حقانیت اسلام محمدی ص و ولایت علوی ع و اهل بیت او ع دارند محکوم به اسلام هستند. خونشان و عرضشان و ناموسشان و اموال و املاک شرعی و قانونیشان محقوف و مصون است و اخلال و ایجاد ناامنی و تعدی برحریم امور شرعی و قانونی، حرام و از گناهان کبیره است و دولت اسلامی موظف است امنیت آنان را مانند همه شهروندان ایرانی تامین و تضمین کرده و جلو افراد خودسر را بگیرد.
اسدالله بیات زنجانی


آن چه که در این تاییده آیت الله صادقی مشکوک است این است که در آن به آیت الله صادقی تهرانی نسبت داده اند که ایشان فرموده اند : « عقاید ایشان ( دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی) مخالف قرآن و سنت قطعیه نیست»  و این در حالی است که در بیانیه اول که دو سال قبل از این بیانیه صادر شده است ؛ آیت الله صادقی به انحرافات فرقه صوفیه گنابادی اشاره دارند پس چگونه ممکن است در بیاینه دوم برخی از عقاید فرقه صوفیه گنابادی را خلاف کتاب و سنت نداند؟! ثانیا ایشان بارها در سخنرانی هایشان عقاید صوفیان را مورد انتقاد قرار داده اند و ثالثا ایشان با اینکه خودشان شیعه هستند ، بسیاری از اعمال و عقاید شیعیان را خلاف کتاب و سنت می دانند پس چگونه ممکن است عقاید صوفیان را خلاف کتاب و سنت ندانند در حالی که اگر انحرافات صوفیان از شیعیان بیشتر نباشد ، کمتر هم نیست.
اما آنچه که حائز اهمیت است این است که ایشان در آخرین بیانیه خود برائت خویش را از اعمال و عقایدِ خلاف کتاب و سنت تمام فرقه های صوفیه اعلام کردند.


بیانیه سوم (ردّ اعمال و عقایدِ خلاف کتاب و سنت تمام فرقه های صوفیه)


با توجه به سوء استفاده هایی که برخی فرقه ها از نام آیت الله العظمی صادقی تهرانی می نمایند و خود را منتسب به ایشان نموده و این طور وانمود می نمایند که مورد تأیید این عالم قرآنی هستند؛ لذا آیت الله صادقی تهرانی با صدور بیانه ذیل؛ موضع خود را اینگونه برای یاران قرآنی تبیین نموده اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

به جمیع برادران ایمانی تذکر داده می‌شود که متأسفانه گروه های مختلفی در اینترنت با انتساب خود به اینجانب برای نشر عقاید خود تلاش می کنند.
صریحاً عرض می شود: از جهت عقیده و عمل، تنها افرادی مورد تأیید اینجانب هستند که اقوال و اعمالشان بر خلاف قرآن و سنت قطعیه نباشد.
بنابرین بخش هایی از اعمال و عقاید کل فرق صوفیه که مخالف با کتاب و سنت است هرگز مورد پذیرش اینجانب نیست.
والسلام علی عباد الله الصالحین
قم المشرفه – محمد صادقی تهرانی - ٢۶ / ١ / ١٣٨٩ شمسی