آنچه پیش روی شماست گفتگو و مناطره صوتی آیت الله محمد صادقی تهرانی (منتقد فلسفه مرسوم حوزوی) با دکتر مهدی دهباشی (مدافع فلسفه مرسوم حوزوی) پیرامون برخی از مباحث مهم فلسفه حوزوی است مانند ازلیت یا حدوث جهان ، عدم تجرد روح ، رابطه علت و معلول یا خالق و مخلوق ، مجرد یا مادیت اولین مخلوق و ...
قابل به ذکر است در میان صدها گفتگو و مناظره آیت الله صادقی تهرانی با مکاتب ، ادیان و فرق مختلف ، این مناظره تنها گفتگوی صوتی ماندگار از فقیه قرآنی می باشد.
برای آشنایی با سطح علمی دو طرف مناظره ، یک شرح حال علمی مختصر از طرفین به شرح ذیل ارائه می دهیم :

  • مهدی دهباشی‌ نویسنده محقق ایرانی در زمینه فلسفه ، تحصیلات دانشگاهی را با کارشناسی ادبیات عرب دانشگاه تهران آغاز کرد و تا فوق لیسانس در رشته‌های روان‌شناسی و معقول و منقول دانشگاه تهران ادامه داده و از دانشگاه فوردهام نیویورک در رشتهٔ فلسفه به اخذ دکتری نائل شد. مقدمات علوم اسلامی را تا سطح خارج از آیت الله ادیب و سید محمدکاظم عصار فرا گرفته و تاکنون به تدریس فلسفهٔ اسلامی و غرب، منطق قدیم و جدید در دانشگاه اصفهان اشتغال دارد. وی در سال ۱۳۷۰ به رتبه استادی رسید.
  • محمد صادقی تهرانی از مراجع تقلید شیعه و مفسران قرآن است. وی صاحب تفسیر «الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه» و مترجم قرآن کریم «ترجمان وحی» است. وی از سید ابوالقاسم خویی حکم اجتهاد دارد. وی از معدود مراجع تقلید شیعه بود که علاوه بر طی مدارج رسمی حوزوی، تحصیلات عالی کلاسیک دانشگاهی داشته و دارای مدرک دکترای عالی الهیات و معارف اسلامی و چهار مدرک لیسانس حقوق، علوم تربیتی، فلسفه و فقه از دانشکده معقول و منقول (الهیات و معارف اسلامی) دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ هجری خورشیدی است.

دانلود فایل صوتی مناظره با لینک مستقیم