امیدوار کننده ترین آیه قرآنى درباره پوشش ربانى نسبت به کل گناهان

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(زمر:۵۳)

بگو: «ای بندگان من که بر زیان خودهاشان زیاده‌روی کرده‌‌اند! از رحمت خدا نومید مشوید. بی‌گمان خدا همه‌ی گناهان را می‌پوشاند. به‌راستی او، (هم)او پوشنده‌ی رحمتگر بر ویژگان است.»

این آیه امیدوار کننده ترین آیات قرآنى درباره پوشش ربانى نسبت به کل گناهان است درباره کسانیکه به زیان خودشان در گناهان اسراف کرده اند، که اینجا نخست از اینان با لطفى افزون تعبیر به عبادى کرده، و سپس آنان را از رحمت بى دریغش به گونه اى لبریز و سرشار وعده داده که هرگز ناامید نشوید، زیرا خدا پوشنده تمامى گناهان است. و آیا این تمام گناهان افزون بر گناهان عملى از بزرگ و کوچکشان شامل گناهان عقیدتى در کل ابعاد کفر نیز مى شود؟ نسبت به پیش از مرگ و توبه حقیقى مثبت است و نسبت به پس از آن آیاتى دیگر مانند آیه: (۴: ۴۸) تنها شرک را استثنا زده و نسبت به بقیه گناهان در موارد مصلحت این غفران را شامل دانسته، و در هر صورت چنانکه در آیه بعدى است لازمه این بخشش و پوشش قبل از مرگ انابه به سوى خدا و تسلیم در برابر او است که در جمع شرط اصلى این پوشش کلى افزون بر توبه حقیقى اصلاح خود است که نخست بازگشت به سوى خدا و سپس تسلیم در برابر او است، و نیز چنانکه در آیه ۵۵ آمده پیروى از کتاب وحیانى ربانى است که در شریعت آخرین همان قرآن است، و این خود برحسب آیه ۵۷ هدایتى است ربانى پس از توبه و پیش از مرگ و علامات آن محقق است.

منبع : ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی