آیت الله محمد صادقی تهرانی در سال 1341 ه.ش در اثر مبارزات شدید بر ضد رژیم شاهنشاهی، خصوصا به جهت سخنرانى در سالگرد ارتحال مرحوم آیت ‏اللّه‏ العظمى بروجردى در مسجد اعظم قم که براى نخستین بار افشاگرى‏هایى علیه شاه را در برداشت، از سوى ساواک محکوم به اعدام شد و ایران را مخفیانه به ‏قصد حجّ ترک نمود. ایشان در سال 1357 پس از 17 سال آوارگی ، تبعید ، زندان و چندین بار حکم صدور اعدام ، سرانجام به ایران بازگشت.
وی در طی این 17 سال در راستای نهضت علمى قرآنى و سیاسى خویش سخنرانی های زیادی در مکه مکرمه ، لبنان ، نجف برگذار نمود که برخی از آن ضبط گردید.
پایگاه «رسولان» مفتخر است برای اولین بار 22 جلسه سخنرانی که قبل از انقلاب و طی این 17 سال هجرت و تبعید ضبط شده را منتشر نماید. لازم به ذکر است دو مورد از این سخنرانی ها متعلق به اوایل انقلاب است که در صدا و سیما و استادیوم ورزشی آبادان با موضوع سیاست اسلامی ضبط گردیده است.


22 جلسه زیر در یک فایل فشرده - دانلود با لینک کمکی / PicoFile


R

عنوان

مکان

زبان

تاریخ

دانلود

1

الفقه السیاسی الاسلامی

نادی الضاحیه -  بیروت

عربی

7/10/1357

دانلود

2

الفقه السیاسی الاسلامی

المعمورة -  بیروت

عربی

8/10/1357

دانلود

3

السیاسیة الاسلامیه

کل یوم عاشوراء

بیروت

 

عربی

9/10/1357

دانلود

4

الرسالة الاسلامیة

بیروت

عربی

10/10/1357

دانلود

5

السیاسة الاسلامیة

بیروت

عربی

11/10/1357

دانلود

6

مناسک حج

مسجد الحرام

فارسی

25/8/1356

دانلود

7

مناسک حج (بحث قربانی)

مسجد الحرام

فارسی

27/8/1356

دانلود

8

مناسک حج (بحث قربانی)

سخنرانی درباره امام زمان

مسجد الحرام

فارسی

28/8/1356

دانلود

9

غدیر خم

مکه مکرمه

فارسی

8/9/1356

دانلود

10

حقیقت مردم قم در قیام 19دی 56

مکه مکرمه

فارسی

6/11/1356

دانلود

11

اولین نماز جمعه از طرف شیعیان

مکه مکرمه

فارسی

12/12/1356

دانلود

12

کارهای چریکی از نظر اسلام

مکه مکرمه

فارسی

7/1/1357

دانلود

13

اربعین شهدای تبریز

(بجای یک دقیقه سکوت یک دقیقه گریه)

مکه مکرمه

فارسی

18/1/1357

دانلود

14

نفی و اثبات کلمه­ی لا اله الا الله

مکه مکرمه

فارسی

20/1/1357

دانلود

15

تقیه در اسلام

مکه مکرمه

فارسی

26/1/1357

دانلود

16

تقوی و تقیه در اسلام

مکه مکرمه

فارسی

23/2/1357

دانلود

17

تفسیر سوره­ی فتح

مکه مکرمه

فارسی

28/2/1357

دانلود

18

زیارت ناحیه مقدسه

مکه مکرمه

فارسی

22/8/1356

دانلود

19

زیارت ناحیه مقدسه

مکه مکرمه

فارسی

29/8/1356

دانلود

20

دعای کمیل

مسجدالحرام

فارسی

16/11/1356

دانلود

21

سیاست اسلامی

صدا و سیمای آبادان

فارسی

26/12/1357

دانلود

22

سیاست اسلامی

استادیوم ورزشی آبادان

عربی- فارسی

27/12/1357

دانلود


در اینجا جا دارد خلاصه ای از فعالیت های سیاسی آیت الله صادقی را که به درخواست بنیاد تاریخ انقلاب اسلامى ایران، در خردادماه 1373 (ه.ش) به قلم خود ایشان نگاشته شده است را نقل کنیم :

«  در سال 1341 ه . ش در اثر مبارزات شدید بر ضد رژیم طاغوتى، خصوصا به جهت سخنرانى در سالگرد ارتحال مرحوم آیه ‏اللّه ‏العظمى بروجردى در مسجد اعظم قم که براى نخستین بار افشاگرى‏ هایى علیه شاه را در برداشت، از سوى ساواک محکوم به اعدام شدم و ایران را مخفیانه به‏ قصد حجّ ترک نمودم، در مکه و مدینه با سخنرانى‏ها و اعلامیه ‏هایى به زبان فارسى و عربى علیه طاغوت، بین عمره و حجّ دستگیر شدم، حج را در حصار مأموران دولتى انجام دادم، ولى بر اثر استدلالات قاطع اینجانب در برابر حکومت سعودى و اجتماع بزرگ و تحصن علماى عِراقَین در مسجدالحرام، آزاد شده و تحت الحفظ به عراق رفتم، نهضت علمى قرآنى و سیاسى را در نجف اشرف ـ به مدت ده سال ـ با تدریس تفسیر، فقه، اخلاق، سخنرانى و تألیف ادامه دادم.
درضمن برحسب درخواست دولت ایران، حکومت عراق تصمیم گرفت مرا به ساواک ایران تحویل دهد، ولى در اثر مخفى شدن در بیت مرحوم آیه ‏اللّه‏ العظمى خویى، با فعّالیت‏هاى ایشان، توطئه آنان خنثى شد.
سخنرانی های متعدد آیت الله صادقی تهرانی در ایران، نجف، مکه و بیروت علیه شاه با آغاز اخراج ایرانیان از نجف اشرف و کل شهرهاى عراق، به بیروت هجرت کردم، جریان دو نهضت قرآنى و سیاسى به ‏مدّت پنج سال در لبنان ادامه داشت.
با تشکیل نماز جمعه در سراسر لبنان، سخنرانى‏هایى بر محور قرآن در جلسات مذهبى، که نهضت سیاسى ضد شاه را هم براى تشکیل حکومت اسلامى دربر داشت، و نیز با تألیفاتى نوین، زمینه‏اى مناسب براى گفت‏ وگو با علماى ادیانِ دیگر براى اثبات حقّانیت اسلام قرآنى ایجاد شد. به‏ گونه‏ اى که در مناطق مختلف لبنان، ضمن گفتمان قرآنى با علماى شیعى، به مباحثه و مناظره با علماى سنّى، مسیحى، یهودى، و دُرزى پرداخته و با ملحدین و مشرکین هم بحث مى‏نمودم و آنان یا سکوت مى‏ کردند و یا محکومِ استدلالات قرآنى مى‏ شدند.
با شدت ‏گرفتن جنگ داخلىِ لبنان، آن‏جا را به‏ قصد حجاز ترک نمودم، دو سال متمادى در مکّه ‏ى مکرّمه با تماسى مستمر با شخصیت‏هاى علمى و سیاسى اسلامى سراسر جهان، بر مبناى دو نهضت قرآنى و سیاسى، فعالیت‏هاى پیگیر و دامنه دارى براى رشد تفکر انقلاب قرآنى در میان مسلمانان انجام شد.
 
در آنجا نیز اضافه بر مناظره ‏هایى قرآنى با علماى وهّابى، و عدم محکومیت اینجانب در هیچ‏ یک از مناظرات، حدود یک‏ صد خانوار سنّى را در مرکز حکومت آل سعود (مکه‏ ى مکرمه)، تنها با ادلّه‏ ى قرآنى و گاه با استناد به یک آیه از قرآن (آیه‏ ى مبارکه ‏ى 32 از سوره‏ ى فاطر) به مذهب اهل‏ البیت علیهم‏ السلام راهنمایى نمودم و بحمداللّه‏ تعالى همگى آنان شیعه شدند.
براى دومین بار به‏ فاصله‏ ى هفده سال، دستگیر شدم و پس از آزادى به لبنان بازگشتم. در هر دو مرحله‏ ى بازداشت در مکه ‏ى مکرمه زندانى شدم به ویژه در دوّمین زندان، ابتدا در مدینه، سپس مکّه و در پایان در «سجن التّرحیلِ» جدّه بودم، در دستگیرى نخست در کلانترى حرم و سپس در «شرطة العاصمة» که شهربانى مکه است در بازداشت بودم، در زندان دوّم بود که شنیدم مرحوم امام خمینى به پاریس هجرت نموده‏ اند.
پس از گذشت دو هفته از زندان دوّم به بیروت بازگشته و از آنجا براى دیدار امام و قرار جریان انقلاب به پاریس رفتم. در اقامت ده روزه ‏ى پاریس و شرکت شبانه روزى در جلسات مرحوم امام، در چندین دانشگاه سخنرانى‏ هاى ممتدى بر هر دو مبناى قرآنى و سیاسى داشتم. پس از بازگشت به بیروت به ‏فاصله‏ ى چندین روز از بازگشت امام به ایران، پس از هفده سال هجرت ـ که در طى آن چهار بار غیابا توسط ساواک شاه، محکوم به اعدام شده و دائما تحت تعقیب ساواک بودم ـ به ایران بازگشتم، و پس از پایه‏ ریزى جمهورى اسلامى که در حرکات بنیادینش، نقشى مؤثر داشتم، در قم اقامت کرده و تاکنون بر محور معارف قرآن، دروس و تألیفات و خطابات خود را ادامه مى‏ داده ‏ام، و به جهت مشورت‏ هایى با مرحوم امام، و براى ریشه‏ دار کردن نهضت و انقلاب قرآنى، در کارهاى اجرائى شرکت نکردم. مگر چند روزى در آغاز انقلاب که برحسب خواسته‏ ى مرحوم امام، مراجعات اصلى مردم را پاسخگو بودم و پیش از تشکیل نمازهاى جمعه بطور رسمى، اضافه بر سخنرانى ‏هایى در سراسر ایران، نماز جمعه را در مراکز استان‏ها و بعضى از شهرهاى دیگر، تشکیل دادم.
سرآمدش نمازجمعه ‏اى بود که در پارک ملّت مشهد مقدّس در حضور حدود نیم میلیون نفر نمازگزار انجام شد، از تانک به‏ عنوان منبر نماز جمعه و از تیربار ضدهوایى بعنوان سلاح و از لباس کفن کامل استفاده کردم. در همین نخستین نمازجمعه ‏ى مشهد، مردم طومارى طولانى را تهیه کردند که صدها هزار امضاء داشت و با اکثریت امضاها خواستار انتصاب رسمى اینجانب به امامت جمعه‏ ى مشهد مقدّس شدند، و سپس طومار را به دفتر امام ارسال کردند ولى به دست ایشان نرسید. نمازجمعه‏ ى مستمرّى هم در مسجد مقدّس جمکران، و در ضمن در دانشگاه صنعتى شریف، و چند جمعه هم در مسجد دانشگاه تهران اقامه کردم، سپس مرحوم امام مرحوم حجّه‏ الاسلام ‏و المسلمین آقاى طالقانى را به‏ عنوان امام جمعه ‏ى تهران مقرّر نمودند.
با ترکِ نمازجمعه در قم به علتِ اذیت‏هاى فراوان عدّه‏اى از متحجّرین حوزوى و تهمت‏هاى کذب دیگران تمام اوقاتم صرف تدریس و تألیف شد، که 25 جلد از تفسیر سى جلدىِ «الفرقان» را به‏ مدت ده سال در قم، ضمن دو تدریس عربى و فارسى تألیف کردم.