نشستن در محضر عالمان و هم سخنی با آنان و استفاده از تجربیّات گرانبهای آنان ، بسیار مغتنم و به یاد ماندنی و گاه شورآفرین است ، به ویژه عالمانی که همراهی و همدلی با قرآن گرامی را از دوران نوجوانی و جوانی فراروی خود داشته اند و لحظه ای از این اُنس غفلت نکرده اند و همواره کوشیده اند نماد علمی و عملی آیات قرآن باشند . 

آیت اللّه دکتر محمّد صادقی تهرانی ـ از عالمان و دین باوران معاصر، که سالیانی است در کنج تنهایی و عُزلت به پژوهشها و نوآوریهای خود در زمینة قرآن و معارف آن پرداخته اند ـ از جمله کسانی است که هم صحبتی با آن بزرگوار ، سختی را از تن انسان بیرون می کند و روح تلاش و پرکاری به آدمی می بخشد . 

سخنان این عالم استاد دیده و اُنس و الفت آن بزرگوار با قرآن کریم ، انسان را به یاد سخن گهربار امام سجّاد علیه السّلام می اندازد که فرمود : اگر همة مردم که ما بین مشرق و مغرب هستند ، بمیرند ، من از تنهایی هراس نکنم ، مادامی که قرآن با من باشد . ( کافی ، 2 / 602 ) 

آری این عالم بزرگوار و مفسّر سختکوش قرآن که در زمان معاصر به تفسیری بدیع از جهت محتوا و سبک دست زده است و « الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنّة » را ابداع کرده است ، از هر دری که با او سخن می گویی ، به قرآن ختم می شود .

در این نشست طولانی که چندین جلسه مصاحبت و همدلی یاران بیّنات را به همراه داشت تقریباً به تمام زوایای زندگی علمی و اندیشه های قرآنی ایشان پرداخته شده ، که در چندین بخش از نظر شما خوانندگان گرامی می گذرد . 

امید آنکه تجربیّات عالمان و مفسّران ، گامی در راه شناخت قرآن کریم و عمل به این کتاب بزرگ الهی باشد . ان شاء الله .

 

مصاحبه کننده : مجله بینات

مصاحبه شونده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی

 

جلسه

موضوع

PDF Document

Microsoft Word

1

قران تنها معیار در تفسیر

دریافت

دریافت

دریافت

 

2

مبانی برداشت معصومانه از معارف قرآن

دریافت

دریافت

دریافت

 

3

چگونگی خلافت آدم

دریافت

دریافت

دریافت

 

4

برخورد قرآن با تحریف ،تشابه و نسخ

دریافت

دریافت

دریافت