آیا می دانید این دعا که " یا محمد یا على اکفیانى فانکما کافیاى" الحاد یا شرک است؟(ای محمد وعلی مرا کفایت کنید که شما دو تن مرا کافی هستید).

أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ ...(زمر:۳۶)

«آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست‌؟ ...»

اینجا خدا را براى بندگان کافى دانسته، و کفایت خود به معنى بى نیازى نسبت به دیگرى است، روى این اصل در غیر خدا نه کفایت کلى است و نه شرکت در کفایت، که اولى الحاد است و دومى شرک، و دعاهایى مانند" یا محمد یا على اکفیانى فانکما کافیاى" هرگز پذیرفته نیست، آرى نصرت و یارى و همیارى در ابعاد غیرالهى لازمه زندگى بشرى است، چنانکه" وانصرانى فانکما ناصراى" پذیرفته است، ولى کفایت فراتر از نصرت است و در انحصار خداست.


البته قابل به ذکر است آیت الله صادقی تهرانی مدتی بعد در این مساله تغییر نظر داد و این عبارت " یا محمد یا على اکفیانى فانکما کافیاى" را با توجیه زیر صحیح دانست :

«یامحمّد یاعلى اکفیانى فانّکما کافیان» یوجّه بأنّ محمداً هو القرآن، والقرآن محمد(ص) کما قال الله تعالى «وما علّمناه الشعر وما ینبغى له ان هو الا ذکر و قرآن مبین»(۳۶/۶۹) «ذکراً * رسولاً» ثم علىٌّ مع القرآن والقرآن مع على(ع) فانهما کافیان بکفایة القرآن: «أولم یکفهم أنّا أنزلنا علیک الکتاب یتلى علیهم»(۲۹/۵۱).

ترجمه فارسی: « یا محمّد یا على اکفیانى فانّکما کافیان » توجیه می شود به اینکه محمد همان قران است و قران همان محمد است چنانجه خدا می فرماید :(و به او شعر یاد ندادیم و سزاوارش هم نیست او (محمد)نیست مگر یادواره و قرانی روشنگر) سپس علی با قران است و قران با علی پس محمد و علی کفایتگرند به کفایتگری قران (آیا کفایتشان نکرد این کتاب که بر تو نازل کردیم (و) بر انان می خوانی» (۲۹/۵۱)

منبع : ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی


دانلود فایل صوتی سخنرانی ایت الله صادقی تهرانی درباره دعای «یا محمد و یا علی اکفیانی فانکما کافیان»