در پی فتوای شرعی آیت الله بیات زنجانی(زید عزّه) مبنی بر جواز نوشیدن آب در حد ضرورت برای روزه داری که به مشقّت افتاده است، متأسفانه شاهد بودیم که برخی افراد و علما به این فتوای صحیح اعتراض کرده و مطالبی خلاف واقع بیان داشتند.

از جمله آیت الله مکارم شیرازی برای مقابله با این مطلب گفت: «با دین مردم بازی نکنید... در این فتوا استناد به روایتی شده که هم از نظر سند و هم از نظر دلالت زیر سؤال است و اگر هم فرض بر صحّت حدیث باشد در میان فقها، احدی چنین فتوایی نداده است و این گفته خلاف اجماع فقهای اسلام است و بالاتر از آن احتمال دارد خلاف ضرورت دین باشد» !!

و نیز آقای دکتر محمّد مهدی گرجیان، معاون دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مورد این نظر گفته است: «این فتوا، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است. اگر قولی در میان اقوال مطرح شود که در طول تاریخ هیچ قولی با او همراهی نکند؛ مثل همین حالتی که اکنون به وجود آمد. به آن خرق اجماع مرتّب میگویند، چون نه علمای شیعه و نه علمای سنی تاکنون چنین اظهار نظری نداشتند... ممکن است کسی بخواهد حرف جدیدی بزند تا دیگران بگویند: او نوپرداز است؛ و معروف شوم، به تعبیر آیة ‌الله فاضل لنکرانی قول مخالف بگو تا معروف شوی، اگر این گونه باشد بحث مبنای دینی ندارد...» !!

در این بین یکی از اعضای «مرکز مطالعات فقه قرآنی»، جناب حجة الاسلام والمسلمین شیخ علی چراتیان، که در طی حیات آیت الله العظمی صادقی تهرانی(ره)، مسئول دفتر ایشان بوده اند، بنا به وظیفه شرعی و قرآنی خود جوابیه ای به این سخنان بی اساس داده اند که حقیقت مطلب را برای جویندگان حق آشکار می کند.

در این جوابیه نشان داده شده است که:

اولاً: روایات مورد استناد برای این فتوا موثق هستند.

ثانیاً: در میان گذشتگان و معاصرین علمایی چون علامه حلی، شیخ بهایی، آیت الله سبحانی، آیت الله صادقی و سایرین به این مطلب، فتوا داده اند و لذا خرق اجماعی صورت نگرفته است.

ثالثاً: چنین مطلبی هرگز ضروری دین نیست، بلکه منطبق بر کتاب و سنت می باشد.

برای ما جای بسی تعجب و شگفتی است که عالمی مانند آیت الله مکارم شیرازی چنان مطالب خلافی را آن هم در جمعی که به گوش عامه مردم میرسد عنوان داشته اند. اگر ایشان به مطلبی که گفته اند علم نداشته اند شرط اعلمیت از ایشان ساقط است و بایستی شرعاً، هرچه سریعتر رساله های عملیه خود را جمع آوری نموده و مقلدان خویش را به اعلم از خود ارجاع دهند. و اگر بر این مطلبی که گفته اند علم داشته اند ـ در صورتی که سریعاً توبه ننمایند و در همان جمع خطا بودن مطلب خود را بیان ننمایند ـ شرط تقوای ایشان ساقط می گردد. و در هر حال انگیزه بیان چنان نظراتی برای ما مجهول مانده است. والله العالم.

از شما دعوت می کنیم تا متن جوابیه حجة الاسلام علی چراتیان به آیت الله مکارم شیرازی و حجة الاسلام گرجیان را مطالعه بفرمایید:

دانلود مقاله با لینک مستقیم