خاطره حجت الاسلام محمود دعایی از ترجمه فتوای امام خمینی توسط علامه صادقی تهرانی در حمایت از حرکت فلسطین که باعث شد امام خمینی از دست آیت الله صادقی ناراحت شوند.
« در قضیۀ فلسطین اولین فتوا در حمایت از حرکت فلسطین را امام دادند. بر اساس آن فتوا مقلدین ایشان می‏ توانستند از وجوه شرعیه (زکات و صدقات) به فعالیتهای مبارزاتی فلسطینیان کمک بکنند. فلسطینی‏ ها وقتی فهمیدند امام چنین فتوایی داده ‏اند عده ‏ای از طرف سازمان «الفتح» به نجف آمدند که هم این فتوا را بگیرند و هم با امام مصاحبه ‏ای انجام دهند. امام فرمودند همان فتوا را بگیرند. آقای حاج شیخ محمد صادقی تهرانی که رابط این آقایان بود به امام عرض کرد: اجازه بدهید من این فتوا را برای این آقایان ترجمه کنم. امام اجازه دادند. ایشان هم از روی حسن نیت و عشق و علاقه ‏ای که به فلسطین داشت فتوای امام را ترجمه آزادی کرده بود و آن را به صورت یک اعلامیه آرمانی و پرشور تحویل فلسطینی‏ ها داده بود. یکی از کارهای خوب فلسطینی‏ ها در آن سال در ایام حج این بود که تمامی تأییدهای مذهبی شخصیتهای سرشناس و برجستۀ جهان اسلام از حرکت فلسطینی‏ ها را به چند زبان زنده دنیا (عربی،  انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ترکی) در یک جزوه چاپ و در سطح وسیعی در حج منتشر کردند. در میان این تأییدها که از مراجع شیعه آقای حکیم و از علمای اهل سنت علمای الازهر و علمای بزرگ سعودی و سوریه بودند، داغترین و گیراترین فتوا و اعلامیه خصوصاً با ترجمه ‏ای که آقای صادقی کرده بود از آن امام بود؛ لذا از امام به امام‏ الاکبر و از آقای حکیم به مرجع دینی تعبیر کرده بودند. امام وقتی این جزوه را دیدند به شدت ناراحت شدند. ناراحتی ایشان از دو جهت بود. فرمودند: «این تعبیر، اهانت به آقای حکیم است و من اهانت به ایشان را هرگز نمی ‏پذیرم. دیگر اینکه من این مطلب را نگفته‏ ام لذا تکذیب می‏ کنم.» به ایشان عرض کردیم تکذیب اینها صحیح نیست زیرا اولاً به اعتبار و حیثیت آقای صادقی لطمه می‏ خورد و ثانیاً درست است که تعابیری در این اعلامیه آمده که جزء فتوای شما نبوده ولی شما که با این تعابیر موافقید،  این مضامین و عبارت ایشان در حقیقت بیانگر روح فتوای حضرتعالی است. امام فرمودند: «من چیزی را که نگفته ‏ام اگر کسی به من نسبت بدهد تکذیب می‏ کنم» و در توضیح فرمودند: «اگر آقای سید احمد خوانساری که در تقوا و راستگویی ایشان شکی نیست بگوید آقای روح ‏الله در فلان مجلس گفته است «الله تعالی واحد» چیزی که بدون شک همه به او اعتقاد داریم ولی من در آن جلسه آن را نگفته باشم تکذیب می ‏کنم و اجازه نمی‏ دهم چیزی را که نگفته‏ ام کسی از قول من بگوید». در هر صورت آ».
منبع: حوزه ـ ش 45 ـ ص 89 و 90.